Veel verkopers en ondernemers zijn praatgrage types. Ze zijn vaak aan het woord en geven vaak snel antwoord op vragen van potentiële klanten. Soms komt het wel eens voor dat zij hun gesprekspartner (onbewust) in de rede vallen. Potentiële klanten kunnen dit als vervelend ervaren, het is alsof je niet luistert naar wat hij/zij te zeggen heeft.
Mensen zeggen vaak iets, wachten eventjes en denken na, om vervolgens verder te gaan met hun verhaal. Wanneer je in een acquisitiegesprek je gesprekspartner in de rede valt of gelijk reageert op een opmerking, dan loop je het risico dat je extra informatie misloopt.
Stel, je hebt je gesprekspartner een vraag gesteld. Dan geeft hij/zij meestal spontaan antwoord. Wat er vaak daarna gebeurd is dat de hersenen blijven zoeken naar antwoorden. Vervolgens voegt je gesprekspartner extra informatie toe aan zijn/haar antwoord. Vaak komen ze dan tot de kern. Dus als jij, na een stilte, gelijk weer het initiatief neemt, dan loop je vaak extra informatie mis. Informatie die je wellicht goed kan gebruiken later in het verkoopproces.
Door een stilte te laten vallen laat je zien dat jij je gesprekspartner serieus neemt. Je geeft hem/haar een goed gevoel, namelijk dat je goed naar je gesprekspartner luistert. Je laat ook zien dat je goed nadenkt over je reactie. Je gesprekspartner voelt zich gewaardeerd wat uiteindelijk ten goede komt van de relatie.
Conclusie
Door af en toe een stilte te laten vallen kun je goed nadenken over je reactie. Neem hier dan ook de tijd voor zodat je nog beter kan reageren op een opmerking of nog beter antwoord kan geven op een vraag. Let ook op de lichaamstaal van de klant. Je krijgt veel extra informatie, je geeft betere antwoorden maar het allerbelangrijkste is dat je gesprekspartner zich gewaardeerd voelt.
A.S. DONDERDAG OM 10:00 UUR VERZORG IK EEN GRATIS ONLINE TRAINING GENAAMD “MEER KWALITEITSAFSPRAKEN VIA TELEFONISCHE ACQUISITIE”. KLIK HIER EN MELD JE SNEL AAN. ER ZIJN NOG MAAR EEN PAAR PLEKKEN BESCHIKBAAR!
Over de schrijver: Vincent de Fretes
Vincent de Fretes helpt ondernemers bij het sneller en gemakkelijker werven van nieuwe klanten. Met name bij de start van zijn professionele carrière heeft Vincent enorm geworsteld met het maken van kwalitatieve afspraken via de telefoon. Doordat hij continue bezig is met het verbeteren van zijn commerciële vaardigheden en nog steeds intensieve trainingen volgt om dit beter te doen, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat ondernemers sneller en gemakkelijker nieuwe klanten werven via telefonische acquisitie. Zijn klanten geloven in zijn aanpak waarbij continuïteit, creativiteit en originaliteit van essentieel belang zijn. Alles wat hij ondernemers leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.