4 simpele manieren om uitstelgedrag te voorkomen

We kennen het allemaal: uitstelgedrag. We zijn vaak geneigd om ons eigen uitstelgedrag weg te lachen. Nu is het helemaal niet erg wanneer je soms bepaalde zaken uitstelt, maar het wordt een probleem wanneer je dit structureel doet. Ik wil je 4 simpele manieren geven om uitstelgedrag te voorkomen.

1) Maak keuzes

Een van de manieren om uitstelgedrag te voorkomen is het maken van duidelijke keuzes over de dingen die je gaat doen. Stel een helder doel voor jezelf, focus je hierop en stem al je acties hierop af.

2) Besteed een paar minuten van je dag aan het plannen van je activiteiten

Bekijk eens voor jezelf wat je meest productieve uren zijn. Wanneer word je het minst gestoord? En wanneer heb je de meeste zin om te werken? Reserveer deze tijden voor belangrijke taken en maak een planning. Veel van onze tijd en energie gaat namelijk verloren door slechte planning. Sinds dat ik dagelijks, wekelijks en maandelijks mijn activiteiten plan heb ik veel meer rust.

3) Voorkom drukte

Als je het altijd druk hebt, dan heb je waarschijnlijk ook altijd veel om handen. Denk hierbij niet alleen aan fysieke dingen maar ook aan relaties, vriendschappen en hobby´s. Zelf heb ik bijvoorbeeld besloten om minder te zaalvoetballen waardoor ik ruimte heb gecreëerd voor nieuwe dingen.

4) Verantwoordelijkheid nemen

Het nemen van bepaalde verantwoordelijkheden is soms de enige manier om uitstelgedrag te voorkomen. Zo zou je bijvoorbeeld met een collega aan een project kunnen werken waardoor je structureel hierover moet rapporteren. Zelf heb ik een jaar met een coach gewerkt en kreeg ik regelmatig huiswerk mee, wat me net een zetje in mijn rug gaf op momenten dat ik het nodig had.

Conclusie 

Uitstellen geeft je een onrustig gevoel, het gaat aan je knagen, want er moet nog zoveel gebeuren. Er zit maar één ding op: overgaan tot actie! Er zit namelijk een uiterst serieuze kant aan het uitstellen van dingen. Mensen die uitstellen worden vaak gepasseerd bij bijvoorbeeld promotie of het toekennen van taken en rollen. Omdat ze vaak geen actie ondernemen creëren ze een slechte reputatie. Ga deze week eens samen met een collega of iemand die je vertrouwt gericht aan de slag met zowel de oorzaak als de oplossing. Ik ben benieuwd naar de resultaten!

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Om welke reden stel jij bepaalde zaken uit? Wat heb jij gedaan om uitstelgedrag te voorkomen? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

5 Reacties

  1. Maarten

    Beste Vincent
    De beste manier om uitstelgedrag te voorkomen of geheel uit je leven te bannen is zelfstandig ondernemer worden. Elk uitstel heeft dan consequenties en dat leer je dan heel snel af 🙂
    Groet Maarten

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Bedankt voor je reactie Maarten en welkom op mijn blog. Het is inderdaad een goede manier. Welk advies heb je voor mensen die de stap (nog) niet zetten naar zelfstandig ondernemerschap?

      Antwoord
      • Maarten Smit

        Vincent,
        Mijn beste tip is eigenaarschap. Daarmee bedoel ik dat je jezelf eigenaar maakt van elke taak, klus, opdracht. Ook al krijg je het van bovenaf opgelegd. Maak het tot jouw ding wat alleen jij op jouw eigen manier snel en vakkundig kunt afronden. Maak het persoonlijk. Zet als een schilder jouw handtekening op elke klus. Als je op deze manier naar je werk kijkt stel je niet meer uit en ga je ook steeds meer gezien worden in het bedrijf. Bij mijn laatste werkgever hoorde ik regelmatig; ‘Typisch een Maarten-mail!’ Of; ‘Echt een Maarten-project!’ Dat geeft ook een extra verantwoordelijkheid dat ook de volgende taak weer snel en goed wordt uitgevoerd.

        Antwoord
  2. Nicole Boogers

    Hallo Vincent,
    Koude acquisitie is iets wat ik wel uitstel. Ik plan het nu streng in mijn agenda.Voor het goede doel, mijn eigen bedrijf hou ik mij aan mijn eigen gemaakte afspraken.
    Gr. Nicole

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Hoi Nicole, bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met ‘eigen gemaakte afspraken’? Wat is de reden dat je acquisitie uitstelt? Wellicht dat je je acquisitiegesprekken op een persoonlijke, originele en creatieve manier kunt opwarmen waardoor je de kans op succes vergroot.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *