De juiste mindset bij telefonische acquisitie

Een van de leukste aspecten van mijn ondernemerschap is dat ik veel interessante ondernemers spreek. Zo komt het wel eens voor dat ik ondernemers spreek die concurrenten van elkaar zijn. Vaak zie je dat zij dezelfde kennis hebben, maar als het gaat om telefonische acquisitie wordt er érgens een verschil gemaakt. De ene ondernemer is namelijk succesvoller op dit gebied dan de ander.

Laten we er niet omheen draaien, de meeste ondernemers hebben een hekel aan telefonische acquisitie. Om deze reden worden allerlei excuses verzonnen om maar niet te hoeven beginnen, zoals:

  • “Ik heb op dit moment andere prioriteiten”
  • “Ik wil me eerst beter voorbereiden”
  • “Als mijn nieuwe website klaar is begin ik echt”, etc.

Angst is een van de redenen waarom telefonische acquisitie vaak wordt uitgesteld. De reden waarom ondernemers angst hebben is dat zij zich niet graag in situaties begeven waarin ze het risico lopen om afgewezen te worden. Mensen willen ‘erbij horen’ en het is een grote straf om uitgestoten te worden. En dat is precies het risico dat ondernemers die telefonische acquisitie plegen moeten nemen: contact opnemen met onbekenden en dan maar hopen dat ze geaccepteerd worden. Je moet jezelf als ondernemer dus wapenen tegen deze afwijzingsangst. Besef dat afwijzing een integraal onderdeel is van telefonische acquisitie. Het hoort er nou eenmaal bij.

Een andere reden waarom ondernemers een hekel hebben aan telefonische acquisitie en veel te snel stoppen is mislukking. Niemand vind het prettig om 10, 20 of 30 keer te worden afgewezen. Mislukking is de dood van de motivatie en brengt ons verder van ons doel. Daarom doe je er verstandig aan om (in eerste instantie) uitsluitend te plannen op de door jezelf te ondernemen acties. Dit heb je namelijk zelf in de hand. Bijvoorbeeld: je neemt je vanaf morgen voor om elke dag 10 nieuwe prospects te benaderen en je stopt pas wanneer je daadwerkelijk 10 pogingen hebt ondernomen. De uitkomst is even niet belangrijk. Pas als je meer ervaring hebt kun je ook gaan plannen op de uitkomsten.

Conclusie:

Het kan zijn dat je (nog steeds) angst hebt bij telefonische acquisitie. Geef niet op en probeer je net zo vaak in deze ‘angstige’ situatie te begeven totdat je hiervoor gevoelloos bent. Het is een bekende therapie voor mensen met angststoornissen. Therapeuten brengen hun patiënten heel geleidelijk in de situatie waarvoor ze angst hebben. Na verloop van tijd neemt de angstprikkel af.

Leer van ieder acquisitiegesprek en doe vervolgens een nieuwe poging, maar dan net iets beter dan de vorige keer. Kortom: stap voor stap je resultaten verbeteren. Je eigen instelling, gedachte en attitude zijn doorslaggevend voor je eigen succes. Verkopen is een mindset. Het begint in feite dus allemaal bij jezelf!

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Waarom heb jij angst bij telefonische acquisitie? Wellicht heb je geen angst (meer), welke tips heb jij dan voor andere professionals? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes



Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda.
 Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.