Voordat je begint met telefonische acquisitie is het belangrijk om in het bezit te zijn van een kwalitatieve lijst met potentiële klanten. Contactpersonen waarvan jij denkt dat zij geïnteresseerd kunnen zijn in je product of dienst. Maar hoe kom je aan zo’n lijst?
Er zijn verschillende manieren om een goede bellijst samen te stellen. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om een bellijst aan te kopen. Echter, dit zou ik je willen afraden. Buiten het feit dat het geld kost is mijn ervaring dat de kwaliteit verre van ideaal is. Zo kwam ik tijdens het nabellen van deze lijsten erachter dat telefoonnummers niet klopten, contactpersonen niet meer werkzaam waren en zelfs dat contactpersonen jaren geleden waren gestorven!
Het kwalitatief beste adressenbestand is en blijft een handmatig samengesteld bestand. Op deze lijst staan mensen die je kent, in je netwerk zitten en waar je ergens nog hun gegevens van hebt (e-mail, adressen of bedrijfsnaam). Je zou ook een goede bellijst kunnen samenstellen op basis van research op het internet. Bereid je gesprekken goed voor als je eenmaal de juiste gegevens hebt en stel goede vragen. Beter 5 telefoontjes per uur die je goed voorbereid, dan 15 snel en vluchtig.
Conclusie
Je kunt een fantastisch product of dienst hebben, maar als je een kwalitatief slechte bellijst hebt dan zul je merken dat je weinig goede commerciële afspraken maakt. Hoe specifieker je je doelgroep kan definiëren, hoe beter. Het handmatig samenstellen van een bellijst kost meer tijd, maar het resultaat is een bijna perfecte lijst met potentiële klanten binnen je doelgroep. Social Media is een ideale bron om aan informatie te komen. Namen van contactpersonen, functies, telefoonnummers, websites, alles staat online. En het is nog gratis ook!
Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?
Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!
Hoe zorg jij ervoor dat je een goede bellijst in bezit hebt? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt!
Over de schrijver: Vincent de Fretes
Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.
Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.
Helemaal eens! Mijn ervaring met aangekochte lijsten is ook slecht, vaak inderdaad niet up to date. Een lijst samengesteld door jezelf lijst kost misschien veel tijd en is daarom kostbaar, maar verdient zichzelf uiteindelijk wel terug.
Welkom op mijn blog Maroesja en bedankt voor je reactie.
Mee eens Vincent, een bellijst kan je veel beter zelf samenstellen omdat het vooral gaat om de juiste contactpersoon waarmee je een band hebt op tracht op te bouwen. Ik verzamel mijn lijsten in Google Drive, waardoor ik er altijd bij kan, maar het nadeel is dat ik er geen module inzit die je eraan herinnert om mensen op een bepaalde (afgesproken) datum en tijd terug te bellen. Heb jij hiervoor een suggestie?
Dag David, allereerst welkom op mijn blog en bedankt voor je reactie. Ik heb wellicht een goede suggesties voor je. Zou je mij een mail kunnen sturen naar vincent@vdfsales.nl? Zodra ik je mail ontvangen heb stuur ik je alle gegevens.
Ik probeer kwalitatieve bellijsten te bekomen door onze klanten gebruik te laten maken van onze referentiekorting.
En voor de verzameling van gegevens maak ik gebruik van een excel met verschillende tabbladen. Ook daar zit ik met een zwaar opvolg last om het zo te zeggen. Ik moet eerst kijken of ik de persoon al reeds heb gebeld of niet en dan of deze interesse had of niet, etc..
Ook maak ik enquêtes waar ze vrijblijvend hun gegevens kunnen nalaten. Daar haal ik ook gegevens uit. En zo ben ik zeker dat ze gebeld mogen worden.
Maar mochten er betere manieren bestaan, dan ben ik benieuwd!
Hoi Syana, allereerst bedankt voor je bericht. Voor welk bedrijf werk je? Kun je wat meer vertellen over jullie referentiekorting? En met betrekking tot je ‘opvolg last’… is het voor jou niet handiger om met een CRM systeem te werken?