DE meest gemaakte FOUT wanneer een prospect aangeeft geen interesse te hebben

Je belt een potentiële klant en krijgt al snel te horen “ik heb geen interesse”. Veel ondernemers en verkopers stellen vrijwel direct de vraag “waarom heeft u geen interesse?”. Niet handig!

Veel verkopers doen namelijk té snel een aanbod in hun opening(szin) waardoor een prospect op de automatische piloot reageert met “ik heb geen interesse”.  Waarschijnlijk vraag je zonder na te denken “waarom niet?”. Besef dat de ‘waarom-vraag’ irritatie op kan roepen. Het is daarom een gevaarlijke vraag om te stellen.

Je contactpersoon moet eerst wennen aan je stem. Vertel in eerste instantie nog niks over je product of dienst, dit kan een standaard bezwaar uitlokken als “wij zijn voorzien” of “stuur eerst wat meer informatie naar info@”. Leg eerst uit waarom je iets vraagt en geef je contactpersoon minder redenen om je acquisitiegesprek af te kappen.

Conclusie

Zorg dat je jezelf goed verdiept in het bedrijf waar je naar toe belt. Of nog beter, verdiep jezelf eerst goed in je contactpersoon! Weet wat er wel of niet speelt binnen het bedrijf en op welke manier jij ze kan helpen. Uiteraard is een bezwaar als “ik heb geen interesse” nooit uit te sluiten. Probeer eens een situatie te omschrijven waarin je prospect zich in kan herkennen. Doe je dit goed, dan is je kans op een succesvol telefoongesprek toegenomen. Succes!

Hoe reageer jij als je contactpersoon aangeeft geen interesse te hebben? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld onder dit artikel.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

2 Reacties

  1. marjan van vliet

    Bereid je goed van tevoren voor op een telefoongesprek door informatie te vinden die de prospect interesseert. Hiermee voorkom je in de opening van een gesprek dat de prospect kan zeggen “ik heb geen interesse” en stel dan gesloten vragen zoals: ik begrijp dat u interesse heeft in….

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Hoi Marjan, bedankt voor je reactie.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.