De meest geschikte dagen en tijdstippen om acquisitie te plegen

 

Je hebt tijd gereserveerd in je agenda. Maar wanneer heb je de beste kans om een potentiele klant te bereiken? Want je wilt zo efficiënt en effectief mogelijk omgaan met je (acquisitie)tijd.

Het antwoord op deze vraag hangt af van de branche waar je naar toe belt en het niveau van je contactpersoon. Mijn ervaring is dat hoe ‘hoger’ het niveau is van je contactpersoon, je het beste kunt bellen op een alternatief tijdstip. Op de ‘normale’ tijdstippen zijn contactpersonen met een hoger niveau over het algemeen slecht bereikbaar.

Welke tijdstippen?

Sommige organisaties beginnen de week, of soms zelfs elke dag, met een meeting. De kans is dan ook groot dat je je contactpersoon op deze dag en/of tijdstip lastig kunt bereikbaar. Vaak zijn contactpersonen op hogere niveaus binnen een organisatie tussen 08:00 en 09:00 uur goed bereikbaar. Als het even meezit kom je geen telefoniste of secretaresses tegen en wordt je dírect doorverbonden.

Een ander uitstekend tijdstip om telefonische acquisitie te plegen is tussen de middag, tussen 12:00 en 13:30 uur. Ik hoor je denken: ‘Maar dan is het toch lunchtijd?’. Dat klopt. Maar behalve de lunch heeft je contactpersoon over het algemeen geen afspraken staan. Daarnaast is de kans groot dat de secretaresse ook met lunchpauze is met als gevolg dat je contactpersoon dírect bereikbaar is.

In de middag tussen 16:00 en 17:30 uur zijn contactpersonen op hogere niveaus ook goed bereikbaar. Zij maken namelijk vaak lange dagen. Aan het eind van de dag  hebben ze vaak geen afspraken staan en zijn ze bezig om de laatste zaken af te ronden. Ook dan is de kans groot dat je dírect doorverbonden wordt omdat je dan ook minder secretaresses tegenkomt.

Welke dagen?

Mijn ervaring is dat vooral de maandagochtend een minder effectieve dag is om te bellen. Bij een van mijn eerste werkgevers werd de maandagochtend standaard gebruikt voor een vergaderingen met het hele team.

Over de woensdagmiddag zijn de meningen sterk verdeeld. Mijn ervaring is dat in sommige branches de woensdagmiddag inderdaad een moment is waarop contactpersonen niet bereikbaar zijn, bijvoorbeeld vanwege de halve (school)dag van de kinderen.

Ook over de vrijdagen zijn de meningen sterk verdeeld. Sommigen vinden dit een perfecte dag om te bellen omdat contactpersonen ‘toegankelijker’ zijn. Anderen krijgen op de vrijdag helemaal niemand te pakken. Mijn ervaring is dat de vrijdagochtend een goed moment is om te bellen. Afhankelijk van de branche waar je naar toe belt en het niveau van je contactpersoon zou je tot maximaal 15:00 uur kunnen bellen.

Conclusie:

Bel zowel op de ‘normale’ dagen en tijden en varieer met de ‘alternatieve’ tijdstippen. De maandagmiddag, dinsdag, woensdagochtend, donderdag en vrijdagochtend zijn sowieso goede momenten om te bellen. Houd de resultaten bij in bijvoorbeeld Excel en noteer hoe vaak het je lukt om je contactpersoon te bereiken en op welk tijdstip. Wellicht ontdek je dan na verloop van tijd een patroon die je op weg kan helpen om op de juiste dagen en tijden te bellen.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Welke dagen en tijden bel jij het liefst? Welk patroon zag je na verloop van tijd? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.