DE reden waarom je niet moet opgeven bij telefonische acquisitie

Het is belangrijk dat je bij telefonische acquisitie geduld en doorzettingsvermogen hebt. Ik vind het bijzonder dat ik regelmatig ondernemers spreek die veel te snel opgeven, bijvoorbeeld wanneer ze contactpersonen niet te pakken krijgen. Om je aan het denken te laten zetten maar vooral omdat ik je wil motiveren wil ik je het volgende voorbeeld geven.

Case ICT

Voor een van mijn klanten, actief in de ICT branche, heb ik meerdere malen geprobeerd om een ICT Manager van een financiële instelling te bereiken. In de beginfase had ik de Manager kort gesproken maar mijn belletje kwam destijds ongelegen. Nadat ik kort uitgelegd had waar ik voor belde had ik zijn interesse gewekt en maakte ik een belafspraak met hem.

Toen ik vervolgens terug belde kreeg ik hem te pakken maar kwam het helaas niet uit omdat er iets belangrijks tussen was gekomen. Na een aantal nieuwe belafspraken en verontschuldigingen van zijn kant kreeg ik hem dan eindelijk te pakken op een rustig moment. Ik heb de propositie van mijn klant kunnen presenteren en ik heb vervolgens een afspraak kunnen maken. Mijn klant is er uiteindelijk naar toe gegaan voor een kennismaking en een productpresentatie en na een paar maanden heeft dit geresulteerd in een order van ruim 30.000 Euro.

Conclusie

Geef niet op wanneer je een contactpersoon niet te pakken krijgt. Wanneer je belletje ongelegen komt, vraag wanneer het wel schikt. ‘Volgende week’ is niet genoeg. Vraag goed door naar welke dag en tijdstip het beste uitkomt. Heb geduld, kom je afspraken na, blijf volhouden en behandel je gesprekspartner te allen tijde met respect.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Herken jij bovenstaande situatie? Waar liep je tegen aan? Waarom heb je besloten om vol te houden? Of juist niet? Wat is het uiteindelijke resultaat geweest? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt voor je reactie!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.