Wanneer nieuwe klanten besluiten om hun telefonische acquisitie activiteiten aan mij uit te besteden wordt mij regelmatig de vraag gesteld of ik met een belscript werk. Ik snap de vraag wel, want mijn klanten willen natuurlijk niet dat ik een verhaaltje voorlees.
Het grote voordeel van een belscript is dat het een duidelijk structuur geeft aan je acquisitiegesprek. Goede belscripts laten voldoende ruimte voor spontane reacties. En omdat je acquisitiegesprek gestructureerd verloopt zijn de resultaten goed vergelijkbaar. Op deze manier kun je je acquisitiegesprekken constant verbeteren.
Natuurlijk is elk acquisitiegesprek anders. Zo hoef je je natuurlijk niet aan het belscript te houden wanneer je een koopsignaal hoort. Oefen net zo lang totdat je verhaal natuurlijk klinkt. Je zult merken dat je het belscript na verloop van tijd minder nodig hebt. Een goede belscript kun je in een later stadium ‘hergebruiken’ als je bijvoorbeeld een nieuwe branche of doelgroep gaat benaderen.
Conclusie:
Zelf gebruik ik altijd een belscript. Ik gebruik het als een leidraad voor mijn acquisitiegesprekken. Het fungeert als een soort spiekbriefje. Zo hoef ik de belangrijkste vragen niet spontaan te bedenken en pak ik mijn ‘spiekbriefje’ erbij als ik even de draad kwijt ben. Zorg dat je belscript een goede ‘kapstok’ en een aantal gerichte vragen bevat zodat je het acquisitiegesprek kunt sturen. Wees ook voorbereid op de belangrijkste bezwaren die je kunt verwachten.
Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?
Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere ondernemers ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!
Gebruik jij een belscript wanneer jij potentiële klanten telefonisch benaderd? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt!
Over de schrijver: Vincent de Fretes
Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.
Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.