Hoe je kunt voorkomen dat de gedachten van je gesprekspartner afdwalen tijdens een acquisitiegesprek

Verkopers zijn soms geneigd om tot in de details te vertellen over hun product of dienst. Het risico dat deze verkopers lopen is dat de gedachten van hun gesprekspartner(s) afdwalen tijdens het acquisitiegesprek. Misschien heb jij wel eens zo’n verkoper gesproken? Laten we het eens omdraaien en ervan uitgaan dat jij de verkoper bent.

Houd je verhaal dan kort en bondig. Keep it simple en beperk jezelf tot het onderwerp van je gesprek. Presenteer je product of dienst op een originele manier, vertel wat de unieke eigenschappen zijn en stel tijdens je acquisitiegesprek regelmatig een open vraag. Bereid je daarom goed voor en weet op welk moment je deze vragen kunt stellen! Het doel is om te proberen om je gesprekspartner zélf te laten vertellen waarom hij/zij jouw product of dienst zou moeten aanschaffen.

Conclusie

Voorkom dat je contactpersoon mentaal afhaakt. Een goede voorbereiding is ook in dit geval het halve werk. Stel de juiste (open) vragen tijdens je acquisitiegesprek. Want wat je wilt voorkomen is dat je gesprekspartner op de automatische piloot ‘ja’ of ‘nee’ zegt terwijl zijn/haar gedachten in feite totaal ergens anders zijn. Succes!

Hoe voorkom jij dat je gesprekspartner mentaal afhaakt tijdens je acquisitiegesprek? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld onder dit artikel.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes zorgt ervoor dat professionals sneller aan tafel komen te zitten met potentiële klanten. Iedereen kan afspraken maken, dat is volgens Vincent niet moeilijk. Het allerbelangrijkste is om afspraken te maken van hoge kwaliteit!

Met name bij de start van zijn professionele carrière heeft Vincent enorm geworsteld met het maken van goede kwalitatieve afspraken. Doordat hij continue bezig is met het verbeteren van zijn commerciële vaardigheden en nog steeds intensieve trainingen volgt om dit beter te doen, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat professionals sneller aan tafel komen te zitten met potentiële klanten.

Zijn klanten geloven in zijn aanpak waarbij continuïteit, creativiteit en originaliteit van essentieel belang zijn. Alles wat hij professionals leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

2 Reacties

  1. Bram

    Hoi Vincent, introduceer het bedrijf waarvoor je werkt kort en vertel vooral nog niet teveel over je product. Dit ga je pas doen na dat je de open vragen hebt gesteld. Dat is m.i. de enige manier om jouw product interessant te maken voor de prospect/klant: de USP’s van jouw product matchen met zijn behoeften. En dan kan je honderd uit vertellen over je product zonder dat de prospect afhaakt.

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Hoi Bram, bedankt voor je reactie!

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *