Hoe je kunt voorkomen dat je niks meer hoort van een prospect na het versturen van je voorstel

Je hebt een prima acquisitiegesprek gevoerd met een potentiële klant. Je gesprekspartner vraagt om alles op papier te zetten.  Wanneer je terug bent op kantoor ga je direct aan de slag en maakt een gelikte offerte om het vervolgens te versturen naar je gesprekspartner. Je hoopt binnen een paar dagen reactie te krijgen maar het tegenovergestelde gebeurt. Je hoort niks meer van die veelbelovende potentiële klant! Je besluit om de telefoon te pakken maar telkens weer krijg je je gesprekspartner niet te pakken. Herkenbaar?

Mocht je in deze situatie terecht komen, vraag dan wanneer je gesprekspartner tijd heeft om jouw offerte samen door te nemen!  Dit kan prima telefonisch maar ook live aan tafel tijdens een vervolgafspraak. Het voordeel hiervan is dat je iemand recht in de ogen aan kan kijken.

Conclusie

Het is belangrijk om erachter te komen of je gesprekspartner écht geïnteresseerd is. Maak daarom concrete afspraken. Mocht je een ‘vaag’ antwoord krijgen van je gesprekspartner dan kan het soms betekenen dat er geen interesse is. Hij/zij is nog niet bereid om je product of dienst af te nemen. Mocht dit het geval zijn dan bespaar je jezelf enorm veel tijd aan het maken van een offerte!

In hoeverre is bovenstaande situatie herkenbaar voor je? Hoe heb je toen gereageerd? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld onder dit artikel.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes zorgt ervoor dat professionals sneller aan tafel komen te zitten met potentiële klanten. Iedereen kan afspraken maken, dat is volgens Vincent niet moeilijk. Het allerbelangrijkste is om afspraken te maken van hoge kwaliteit!

Met name bij de start van zijn professionele carrière heeft Vincent enorm geworsteld met het maken van goede kwalitatieve afspraken. Doordat hij continue bezig is met het verbeteren van zijn commerciële vaardigheden en nog steeds intensieve trainingen volgt om dit beter te doen, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat professionals sneller aan tafel komen te zitten met potentiële klanten.

Zijn klanten geloven in zijn aanpak waarbij continuïteit, creativiteit en originaliteit van essentieel belang zijn. Alles wat hij professionals leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

2 Reacties

  1. N. Graafsma

    Herkenbaar, veel offertes worden verzonden, terwijl bij voorbaat al bekend is dat ze nooit in opdracht gegeven zullen worden. Veel verkopers durven niet door te vragen en laten zich afschepen met ‘maak maar een offerte’. Doorvragen is reuze belangrijk en erg onderschat. Uiteindelijk doe je de geïnteresseerde opdrachtgever er alleen maar een plezier mee als hij een offerte krijgt die aansluit bij zijn of haar vraag.

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Dag Norman, bedankt voor je reactie!

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.