Hoe je kunt voorkomen dat zakelijke relaties jouw privé foto’s zien

Onlangs gaf ik een training aan een ondernemer (Register Accountant) uit Waalre, vlakbij Eindhoven. Ik stelde haar op een gegeven moment de vraag “hoe was je vakantie in Italië?’’ waarop ze mij enigszins verbaasd aankeek en vroeg “hoe weet jij dat ik in Italië ben geweest?”

Voordat ik een training of coachingstraject  start met een klant check ik altijd zijn/haar ‘online precense’, oftewel ‘wat wordt er over mijn contactpersoon geschreven op het internet’. In dit geval stuitte ik op haar Facebook profiel en zag heel wat mooie vakantiefoto’s op het strand, in een boot en tijdens een voorstelling in een arena.

Ik zal je een ‘geheim’ vertellen…

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 60% van de mensen een ‘online precense test’ doet voordat ze een nieuwe contactpersoon in levende lijve ontmoeten. Grote kans dus dat jouw potentiële klanten dit ook doen!

Hoe kun je voorkomen dat zakelijke relaties jouw privé foto’s zien?

Log in op Facebook en klik rechts op het pijltje…

FB 1

In het dropdown menu kies je voor “Instellingen”…

Vervolgens kun je bij “Privacy” maar ook bij “Tijdlijn en taggen” je instellingen aanpassen.

Conclusie

Ik kom ze regelmatig tegen op Facebook: vakantiefoto’s, stapfoto’s, etc. van mijn klanten. Wil jij als professional dit soort privé foto’s delen met jouw zakelijke relaties? Ik kies er bewust niet voor omdat ik zakelijk en privé gescheiden wil houden. Mensen hebben (onbewust)  een bepaald beeld van je, nog voordat je ze in levende lijve hebt ontmoet.

Waarom kies jij er wel/niet voor om zakelijk en privé gescheiden te houden? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld onder dit artikel.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.