Hoe vaak vraag jij een bestaande klant om een aanbeveling?

Een hele simpele manier om nieuwe klanten te werven is om een aanbeveling te vragen van een bestaande klant. Dit is een manier dat vaak vergeten wordt door ondernemers. Je klanten zijn vaak bereid om je te helpen, maar dan moet je wel om vragen.

1) Stel de juiste vragen

Hoe specifieker je vraag, hoe beter. Je klant weet dan precies wat je van hem verwacht. Een vraag die ik zou kunnen stellen is bijvoorbeeld “Welke ondernemers of organisaties ken je die behoefte hebben aan structureel meer afspraken in hun agenda? ”. Vraag ook gerust wanneer je een reactie van je klant kan verwachten als hij/zij aangeeft hier nog op terug te komen.

2) Vraag goed door

Probeer een duidelijk beeld te krijgen van een mogelijk probleem dat bij een ondernemer of organisatie speelt door goed door te vragen. Wanneer je door je klant bent doorverwezen naar zijn/haar relatie ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kun je meteen de juiste informatie verstrekken.

3) Laat je acquisitiegesprek opwarmen

Vraag je klant of je zijn/haar naam mag noemen. Wanneer je hiervoor toestemming krijgt is het eerste contact niet ‘ijskoud’ waardoor de kans op succes toeneemt. Het meest ideale zou zijn als je klant bereid is om je te helpen bij het maken van de afspraak. Hij/zij knapt dan het lastigste werk voor je op.

4) Reageer snel

Reageer snel wanneer je klant zijn/haar relatie heeft verteld dat jij contact op zal nemen. Wanneer je te lang wacht kom je ongeïnteresseerd over, het is niet netjes  en scoort je geen punten bij zowel je klant als zijn/haar relatie.

Conclusie

Bel morgen eens een aantal tevreden klanten van je op en vraag om een aanbeveling. Je klanten zijn een schitterende bron van referenties. Vaak willen ze je wel helpen, maar je moet er natuurlijk wel naar vragen!  Een naam en een telefoonnummer of e-mail adres in niet voldoende. Vraag hem/haar te helpen bij het maken van de afspraak.

Hoe vaak vraag jij een bestaande klant om een aanbeveling? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt! 

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

4 Reacties

    • Vincent de Fretes

      Hoi Abigaël, na het lezen van jouw homepage snap ik wat je bedoeld. Hoe vaak ontvang je de gewenste 5 bedrijven? Wat zijn de reacties hierop?

      Antwoord
  1. Gerke van Zalk

    Beste Vincent,

    Een mooi domein om je referenties op te bouwen en je aanbevelingen te tonen als Professional is http://www.eengoedeprofessional.nl
    Ik ben het met je eens. Referenties en aanbevelingen worden steeds belangrijker. Maak er goed gebruik van en laat je van je beste kant zien als Professional.

    Gerke

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Dag Gerke, welkom op mijn blog en bedankt voor je reactie.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.