Prospect is afwezig. Wel of niet vragen om terug te bellen?

Soms wil je een prospect zo graag spreken dat je besluit om een terugbelnotitie achter te laten. Meestal belt deze persoon dan terug nét op het moment dat je er niet op gerekend had. Je staat op het punt om te vertrekken, je bent net thuis en zit aan het avondeten of je bent druk bezig met allerlei andere zaken. Was het wel verstandig om een terugbelnotitie achter te laten?

Wanneer je ‘geluk’ hebt belt een contactpersoon je terug. Zijn/haar openingszin ziet er ongeveer als volgt uit: “Met Janssen, u had een terugbelnotitie achtergelaten…” Jij denkt: Wie is Janssen? (want ik heb meerdere personen gebeld), Van welk bedrijf? (vaak noemen ze de naam van de organisatie niet), Wat wilde ik hem ook alweer vertellen? Al met al belt deze persoon je nét op een moment waarop jij niet scherp bent om acquisitie te plegen.

Wanneer je minder ‘geluk’ hebt dan is de kans groot dat je niet wordt terug gebeld, zeker bij eindbeslissers van de wat grotere organisaties. Zij hebben het vaak heel druk en hebben aan het eind van de dag een lijst van klanten, (zakelijke) relaties, vrienden en collega’s die ze terug moeten bellen. Laat jou naam er nu nét tussen staan. Je naam en bedrijfsnaam zijn voor hem volledig onbekend. Hoe groot is de kans dat jij wordt terug gebeld? Ik denk heel klein. De meeste eindbeslissers denken dan: “Als het belangrijk is bellen ze zelf wel terug”.

Conclusie

Zeker wanneer je (ijs)koud belt is mijn ervaring dat er weinig prospects zijn die je terugbellen. Ze kennen jou niet en je bedrijfsnaam zegt ze ook niks. Ook al heb je een boodschap achtergelaten bij de secretaresse of een goede voicemail ingesproken, de kans is groot dat je niet wordt terug gebeld.  Ik adviseer je daarom om zélf het initiatief te houden en terug te bellen. Geef de secretaresse aan dat je het zelf ook heel druk hebt en de kans groot is dat je contactpersoon uitkomt op je voicemail waneer hij/zij terugbelt. Vraag goed door wanneer je het beste zelf zou kunnen terugbellen!

Wat doe jij als je een contactpersoon niet te pakken krijgt? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld onder mijn artikel. Alvast bedankt!

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *