Telefonische acquisitie tijdens de zomermaanden is zinloos. Of toch niet?

Ieder jaar is het weer een interessante discussie: telefonische acquisitie tijdens de zomermaanden. Zinloos… of toch niet? Op het hoogtepunt van de vakantiedrukte zijn minder dan 20% van de mensen op vakantie. Dus houd je er nog 80% over. Een aardig vijvertje om in te vissen.

Voor veel branches, producten en diensten is de zomerperiode dus hét ideale moment om telefonische acquisitie te plegen, want (anders dan gedacht) is niet iedereen op vakantie. Men is ook niet allemaal weg, sterker nog, vaak kun je eindbeslissers veel gemakkelijker bereiken omdat bijvoorbeeld de secretaresse, ook wel de ‘gatekeeper’ genoemd, op vakantie is of omdat men in deze periode minder verplichtingen heeft en dus meer ruimte heeft in de agenda.

Maar wellicht bel je een prospect op en heb je iemand aan de lijn die met je product of dienst moet werken. Het is een gouden kans om achter bepaalde problemen en behoeftes te komen. Het is een prachtige mogelijkheid om vragen te stellen en meer over een organisatie te weten te komen. Deze informatie komt prima van pas wanneer je de eindbeslisser aan de lijn krijgt. Vragen die je bijvoorbeeld kunt stellen:

‘Hoe is binnen uw bedrijf het inkoopbeleid geregeld?’
‘Wie zijn uw huidige leveranciers?’
‘Hoe lang loopt het contract nog met leverancier X?’

Bovendien, de concurrent gaat ervan uit dat de zomerperiode niet de tijd is om telefonische acquisitie te plegen.

Conclusie

Stop niet met het telefonisch benaderen van potentiële klanten in de zomerperiode. Wellicht doe je er verstandig aan om minder uren in te plannen dan dat je normaal doet. Op deze manier blijft je agenda gevuld met gekwalificeerde afspraken. De tijd dat je minder besteed aan telefonische acquisitie kun je wellicht besteden aan andere nuttige marketing & sales activiteiten.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere ondernemers ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Wat zijn jouw resultaten in de zomerperiode? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes



Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda.
 Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *