Telefonische acquisitie: Zelf doen of uitbesteden?

Regelmatig word ik door organisaties benaderd omdat zij hun telefonische acquisitie activiteiten aan mij willen uitbesteden. Zij hebben hier bijvoorbeeld geen tijd voor, geen zin in of vinden het vreselijk om zelf te doen. Maar is het wel verstandig om jouw telefonische acquisitie activiteiten uit te besteden?

Ik vind dat acquisitie, op welke manier dan ook, een vast onderdeel moet zijn van je werkweek. Dus ook telefonische acquisitie. Veel ondernemers stellen dit uit omdat ze het lastig vinden om te doen. Ze bezoeken liever een netwerkbijeenkomst, ruimen hun mailbox liever op of ze zijn druk bezig met het zoeken naar informatie op het internet. Vaak wordt er ook gezegd: “telefonische acquisitie werkt niet voor mij”.

Ik ben ervan overtuigd dat je vaardigheden op het gebied van telefonische acquisitie kunt aanleren. Zo kun je leren om je acquisitiegesprekken op te warmen zodat je je kansen op succes significant vergroot of hoe je een openingszin krachtiger maakt, hoe je het beste kunt omgaan met een receptioniste of secretaresse en hoe je om kunt gaan met veel voorkomende bezwaren als “ik heb geen interesse” of “we zijn al voorzien”.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om je telefonische acquisitie activiteiten uit te besteden. De tijd die je hiermee bespaart  zou je kunnen gebruiken voor andere effectieve marketing en sales activiteiten zoals het verzorgen van een presentatie aan een groep potentiële klanten, het schrijven van een blog of het benaderen van potentiële klanten via Social Media.

Conclusie:

Ondernemers hebben het druk en hebben vaak weinig tijd. Dit komt vooral omdat veel ondernemers alles zélf willen doen, dus ook telefonische acquisitie. Dit is niet goed of fout, ik merk wel dat de ondernemers die negatieve resultaten behalen (lees: te weinig of geen goede afspraken maken via de telefoon) vaak te weinig vaardigheden hebben op dit gebied. Zoek een oplossing wat het beste bij jou past en doe het structureel. De vraag is dus: doe je het zelf of besteed je het uit? Plan hier ook echt tijd voor wanneer je besluit om het zelf te doen en probeer in beginsel eens te plannen op het aantal belletjes in plaats van de resultaten. Want mits je het goed uitvoert is telefonische acquisitie voor veel branches, producten en diensten nog steeds een van de kortste wegen naar nieuwe klanten.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere ondernemers ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Wat zijn je ervaringen met het plegen van telefonische acquisitie? Waar loop jij tegenaan? Of waarom ben jij succesvol met telefonische acquisitie? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld hieronder. Alvast bedankt voor je reactie!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

2 Reacties

    • Vincent de Fretes

      Welkom op mijn blog René, goed je gesproken te hebben.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *