Waarom je ALTIJD moet checken of je acquisitiegesprek doorgaat maar dit NIET letterlijk vraagt

Je hebt je goed voorbereid op je acquisitiegesprek en bent lekker op tijd aangekomen bij je afspraak. Je komt binnen en krijgt vervolgens van de receptioniste te horen dat je contactpersoon afwezig (ziek) is. Balen! Ik zie je daar al staan. Jij denkt natuurlijk “Hadden ze dit niet eerder kunnen vertellen? Want nu ben ik helemaal voor niks deze kant op gekomen”.

Heb jij dit wel eens meegemaakt? Zonde, want dit had je kunnen voorkomen. Ik hoor tijdens mijn trainingen wel eens vaker dat iemand aankwam bij zijn/haar afspraak en te horen kreeg dat zijn/haar contactpersoon iets anders te doen had of zoals in bovenstaande voorbeeld ziek was. Dit soort situaties kan de besten overkomen, en jij staat (helaas) machteloos.

Check daarom altijd of je afspraak doorgaat. Op de dag zelf kun je een belletje plegen en zeggen “Ik heb vanmiddag om 14:30 een afspraak met Dhr. Jansen staan” om vervolgens een vraag te stellen, bijvoorbeeld “Wat is de snelste route naar uw kantoor?”. Degene die je aan de lijn hebt is meestal goed op de hoogte van de aan- of afwezigheid van de collega’s.

Maar let op! Vraag nooit “Gaat onze afspraak nog door?” of “Heeft u aan onze afspraak gedacht?”.  Door een van deze vragen te stellen zet je je contactpersoon in de hoek als iemand die vergeetachtig of slordig is. Niet handig dus.

Hoe is het bij jouw organisatie geregeld? Wat doe jij als een collega plotseling niet op het werk verschijnt? Heb jij toegang tot zijn/haar agenda? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld onder dit artikel.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

2 Reacties

  1. Henny

    Heb je nog een andere vraag dan wat is de snelste route?
    In het tijdperk met alle (ingebouwde) navigatie komt deze vraag iets te doorzichtig over.

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Dag Henny, bedankt voor je reactie. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld het checken van het juiste adres. In hoeverre is bovenstaande situatie herkenbaar voor je?

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *