Waarom je tijdens het bellen de telefoon NIET moet inklemmen tussen hoofd en schouder

Vorige week ben ik bij een super gaaf bedrijf in Utrecht begonnen met het trainen en coachen van een enthousiast sales team. Het doel is om meer kwaliteitsafspraken te maken via telefonische acquisitie. Tijdens de gezamenlijke belronde viel mij iets op. De ene persoon gebruikt een headset, de ander klemt de telefoon tussen hoofd en schouder.

Wat zijn de voor- en nadelen?

Wanneer je voor de eerste keer telefonisch contact opneemt met een prospect wil je natuurlijk een verpletterende indruk achterlaten. Je wilt hem/haar overtuigen van je product of dienst. Deze eerste indruk zet namelijk de toon voor de rest van je acquisitiegesprek. Helaas is het achterlaten van een  verpletterende eerste indruk lastig met de hoorn van de telefoon aan je oor.

Het inklemmen van de telefoon tussen hoofd en schouder gaat ten koste van de levendigheid van je stem. Een simpele oplossing hiervoor is het aanschaffen van een headset. Hierdoor heb je je handen vrij en kun je makkelijker notities maken en vrijer bewegen. Je zult merken dat je tijdens het bellen gebaren gaat maken met je handen. Je verhaal komt beter over en je klinkt actiever. Je raakt ook minder snel vermoeid door af en toe te gaan staan of lopen.

Conclusie

Je gesprekspartner aan de andere kant van de lijn vormt zich een beeld van je. Dat beeld is veel positiever wanneer je stem krachtig en enthousiast overkomt. Schaf daarom voor een paar tientjes een headset aan. Je stem is dan optimaal. Ik ben ervan overtuigd dat je deze investering binnen de kortste keren hebt terugverdiend. Succes!

Gebruik jij een headset? En waarom wel/niet? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld onder dit artikel.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.