Wat je kunt doen wanneer een prospect uiteindelijk niet gekozen heeft voor jouw product

Je hebt een goed voorstel gedaan en bent vol spanning in afwachting op een reactie van een potentiële klant. Uiteindelijk krijg je de mededeling dat de desbetreffende organisatie niet voor jouw product/dienst heeft gekozen. Balen!

Probeer te achterhalen welke keuze jouw prospect heeft gemaakt. Het kan zijn dat de prospect gekozen heeft voor een andere partij. Vraag op welke punten jouw concurrent beter scoort. Welk aspect gaf de doorslag? Blijf rustig, ook al kan je jezelf (soms) niet vinden in de antwoorden van jouw gesprekspartner.

Een andere keuze die jouw prospect kan maken is om zijn/haar keuze uit te stellen. Wat is de reden hiervan? Vraag goed door en informeer tegen welke periode je terug kan bellen.

Jouw prospect kan er ook voor kiezen om er van af te zien. Wat is de reden? Hoe gaan zij nu verder? In hoeverre is hun probleem opgelost? Zijn er andere prioriteiten? Vraag ook in deze situatie goed door. Pas op dat je verwijten maakt, want als je dit doet loop je het gevaar dat je alle kansen verspeeld op een toekomstige samenwerking.

Conclusie

You win some, you lose some. It’s part of the (sales) game! Gedraag je niet rancuneus, ook al ben je het niet eens met de reactie van jouw prospect. Probeer er van te leren en stel jezelf de vraag ‘hoe kan ik het de volgende keer beter doen?’. Blijf netjes en bedank de prospect voor de belangstelling in jouw product of dienst en zoek een manier om jouw gesprekspartner op de hoogte te houden van de ontwikkelingen binnen jouw organisatie. Succes!

Welke van de bovenstaande situaties is jou wel eens overkomen? En hoe heb jij toen gereageerd? Ik zie je reactie graag verschijnen in het commentaarveld onder dit artikel.

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes zorgt ervoor dat professionals sneller aan tafel komen te zitten met potentiële klanten. Iedereen kan afspraken maken, dat is volgens Vincent niet moeilijk. Het allerbelangrijkste is om afspraken te maken van hoge kwaliteit!

Met name bij de start van zijn professionele carrière heeft Vincent enorm geworsteld met het maken van goede kwalitatieve afspraken. Doordat hij continue bezig is met het verbeteren van zijn commerciële vaardigheden en nog steeds intensieve trainingen volgt om dit beter te doen, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat professionals sneller aan tafel komen te zitten met potentiële klanten.

Zijn klanten geloven in zijn aanpak waarbij continuïteit, creativiteit en originaliteit van essentieel belang zijn. Alles wat hij professionals leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

2 Reacties

  1. Bram

    Simpel, maar veel sales mensen vergeten dit weleens. Winnen kan niet altijd, ook al weet je dat jouw voorstel het beste is ;-). Op een positieve manier afsluiten en sportieve verliezer zijn levert je iig in de toekomst bij dezelfde prospect nieuwe kansen.

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Bedankt voor de aanvulling Bram!

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *