“Telefonisch potentiële klanten benaderen is zo zielig”. Eens of oneens?

 

Deze week  ben ik benieuwd naar jouw mening!

Naar aanleiding van mijn artikel genaamd “Een prospect vraagt je om meer informatie op te sturen. Wel of niet doen?” kreeg ik heel wat mooie reacties. Een van deze reacties zou ik graag met je willen delen. Via Linkedin reageerde iemand als volgt:

“Telefonisch potentiële klanten benaderen is zo zielig, dit betekent meestal dat het bedrijf niet goed loopt, anders had het zichzelf wel verkocht!”

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw visie. Ben je het hier mee eens of oneens? En waarom? Geef je mening in het commentaarveld onder mijn artikel. Alvast bedankt!

Zou je mij willen helpen door dit artikel te delen met je netwerk?

Je kunt dit doen door middel van de knoppen voor Linkedin, Twitter, Facebook en Google+. Op deze manier kunnen andere professionals ook hun voordeel doen met deze informatie. Alvast bedankt!

Over de schrijver: Vincent de Fretes

Vincent de Fretes helpt ZZP-ers, Interim Professionals en dienstverlenende organisaties aan structureel meer commerciële afspraken in hun agenda. Hij is zelf jarenlang werkzaam geweest in diverse sales functies en heeft bij de start van zijn professionele carrière ook geworsteld met het maken van gekwalificeerde afspraken bij potentiële klanten.

Na het volgen van intensieve trainingen om dit beter te doen en het continue verbeteren van zijn acquisitie vaardigheden, heeft hij een scala aan methodieken, kennis en vaardigheden ontwikkeld om succesvol klantgericht te telefoneren. Alles wat hij organisaties leert past hij zelf ook in praktijk toe, omdat hij zeker wilt weten dat het resultaat oplevert.

17 Reacties

  1. Ad van Buel

    “Telefonisch potentiële klanten benaderen is zo zielig, dit betekent meestal dat het bedrijf niet goed loopt, anders had het zichzelf wel verkocht!”

    Daar ben ik het helemaal niet mee eens!!

    Het getuigt juist van durf en openheid om potentiële klanten telefonisch te benaderen en te vertellen wat je voor hen kunt doen. Om succesvol te zijn in het leven, moet je naar buiten treden. Je moet van je laten horen. En je moet iets doen wat nuttig en waardevol is voor je potentiële klant. Om te beginnen, moet je natuurlijk iets waardevols te bieden hebben!

    Wanneer je niet meer durft te bellen, dan ben je overweldigd geworden door de eerdere “nee”’s die je te horen hebt gekregen. Je zit dan met je aandacht nog in het verleden, niet meer in het heden — laat staan in de toekomst…

    Ben je als ondernemer vooruitstrevend en heb je iets waardevols te vertellen, doe het dan ook en laat je door niemand tegenhouden.

    Elke reden om niet te bellen, is slechts een smoesje om het maar niet te hoeven doen.

    Je kunt verantwoordelijk zijn, of smoesjes bedenken…

    Het leven kent maar één richting — en dat is leven.

    Een Navy Seal heeft me ooit het volgende geleerd:

    “There are two ways to do something:
    1. Do it right.
    2. Do it again.”

    En zo is het ook met bellen. Elke “nee” brengt je dichter bij een “ja”.

    Bellen, dus 😉

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Dag Ad, bedankt voor je reactie. Veel ondernemers hebben nog steeds een negatieve associatie bij telefonische acquisitie. Een van de redenen is dat zij, zoals jij ook al aangeeft, te vaak ‘nee’ te horen krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer ondernemers hun vaardigheden verbeteren bij het maken van gekwalificeerde afspraken met toekomstige klanten, zij de kans op succes vergroten en sneller geneigd zijn om de telefoon te pakken.

      Antwoord
    • Mark Coppelmans

      Ik heb ook een mooie gehoord: “NO” staat voor “Next Opportunity”.
      Na een aantal keren nee volgt ongetwijfeld een Ja!

      Antwoord
      • Vincent de Fretes

        Dag Mark, bedankt voor je reactie. Wat zijn jouw ervaringen met telefonische acquisitie binnen de branche waar jij actief in bent?

        Antwoord
        • Mark Coppelmans

          Ik heb een aantal keren telefonische aquisitie gepleegd. Gemiddeld volgt na 14 keer NEE te hebben gehoord een JA.
          Ik ontwikkel maatwerksoftware op basis van Excel waarmee ik mijn klanten help om met zo min mogelijk handelingen het gewenste resultaat te krijgen.

          Bijvoorbeeld een vooringevuld formulier dat een behandelaar maakt voor de patiënt dat bij de zorgverzekeraar ingediend kan worden.

          Antwoord
  2. Bianca

    Het is op zijn minst een interessante reactie, want er zit een behoorlijk stevige overtuiging onder. Blijkbaar ziet de reactiegever het als leuren met je product of dienst als je koud gaat bellen. Misschien is dat ook zo en is een gedeelte ook wel waar… een goed product verkoopt zichzelf. Maar ja, als niemand weet dat je er bent, hoe kun je het dan verkopen? Er zitten wat mij betreft dan ook twee kanten aan. En toch weet ik uit ervaring dat koude acquisitie wel werkt. En ik was echt niet zielig hoor toen ik dat inzette voor mijn bedrijf 🙂

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Hoi Bianca, telefonische acquisitie is voor veel branches, producten en diensten (mits goed uitgevoerd!) nog steeds een van de kortste wegen naar nieuwe klanten. Ik zeg nadrukkelijk ‘mist goed uitgevoerd!’. Veel ondernemers gebruiken namelijk vaak de verkeerde methodes en technieken waardoor zowel zij zelf (constant een afwijzing krijgen) als hun gesprekspartners (constant lastig gevallen worden door een ’telefonische verkoper’) een negatieve associatie krijgen bij dit onderwerp. Maar telefonische acquisitie is zeker niet de enige manier om je product of dienst onder de aandacht te brengen. Ik geloof dat wanneer je een goede mix hebt in je marketing activiteiten met een goed verhaal zowel online als offline, je uiteindelijk de juiste klanten naar je toe trekt.

      Antwoord
  3. A.F. van der Kroon

    Oneens met bovengenoemde stelling.

    Als je succesvol afspraken wilt maken, kun je met de gestuurde informatie uitleggen waarom het loont om juist met jouw organisatie kennis te maken.
    Daarnaast is het aantrekkelijk om hierbij een eenmalige actie aan te bieden, bij wijze van kennismaking.
    Verdiep je in het bedrijf en zie waar de eventuele knelpunten kunnen zitten,
    stel vragen.
    KOUD BELLEN IS ESSENTIEEL, en de nazorg is nog belangrijker.

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Dag Abigaël, bedankt voor je reactie. Het aanbieden van een eenmalige actie is afhankelijk van de branche waar je actief in bent, maar ik snap wat je bedoeld. Ik ben overigens geen voorstander van ‘koud bellen’. Ik geloof meer in het opwarmen van je acquisitiegesprekken op een persoonlijke, creatieve en originele manier met een (telefonisch) contactmoment als gevolg. Je hebt mij geïnspireerd om begin volgend jaar een webinar te verzorgen waar ik dieper op dit onderwerp in ga. Bedankt hiervoor en voor nu een fijne dag toegewenst.

      Antwoord
  4. Dennis

    Goede stelling Vincent. Ik kom dergelijke reacties ook tegen, zoals:”Nou, de zaken gaan zeker slecht”, als ik bijvoorbeeld een laagdrempelig seminar geef over klanten werven. Hier lach ik dan maar bij. Je hebt immers altijd negatieve mensen, waar het glas altijd halfleeg is in plaats van halfvol. Die klaar staan om je kop eraf te hakken zodra je ‘m ook maar iets boven het maaiveld uitsteekt. Maar de mensen die hun nek uitsteken, en bijvoorbeeld dagelijks de telefoon pakken op zoek naar nieuwe klanten, die zullen het meest ver komen.

    Op naar succes!

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Hoi Dennis, helemaal mee eens. Op naar succes!

      Antwoord
  5. Annet

    Ben het er ook niet mee eens want het kan ook een uitstekend middel zijn als starter je product of dienst aan de man/bedrijf te brengen. Ik vind echter wel dat je zeker moet weten dat een bedrijf echt potentieel is voor jouw product/dienst en de manier waarop je een gesprek insteekt moet getuigen van bijvoorbeeld creativiteit en moet passen bij jouw dienst/product. En doe goed vooronderzoek. Waarom zou dat bedrijf jou nodig kunnen hebben? Ik vind het zelf niet fijn koud gebeld te worden met een standaard gespreksriedeltje. Ik loop wel warm voor een onverwacht creatieve aanpak/gesprek.

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Dag Annet, bedankt voor je reactie. Ben het helemaal met je eens en daarom is de voorbereiding essentieel. Veel ondernemers vinden dit zonde van de tijd. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het samenstellen van een (bel)lijst van potentiële klanten. Zij kiezen ervoor om een lijst aan te kopen terwijl ik ervan overtuigd ben dat er genoeg andere (originele) manieren zijn om een (bel)lijst samen te stellen. Ja, het kost meer tijd maar de kans op succes wordt aanzienlijk verhoogd.

      Zou jij ons een voorbeeld kunnen geven van een onverwacht creatieve aanpak/gesprek waar jij ervaring mee hebt? Ik leer graag van anderen dus ben benieuwd naar je reactie!

      Antwoord
  6. Jan-Willem Meijer

    Oneens! Al moet ik toegeven dat ik ook weleens geïrriteerd raak als ik zo’n “kouwe beller” aan de telefoon heb. Dan denk ik altijd aan wat Zig Ziglar zei, namelijk dat verkopers de economie aan het rollen brengen, waar iedereen baat bij heeft. Er is niets oneerbaars in het doen van een koopvoorstel!

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Hoi Jan-Willem, bedankt voor je reactie op mijn artikel. Kun je ons aangeven waardoor jij geïrriteerd raakt?

      Antwoord
  7. David Ram

    Dag Vincent, het is niet zielig om telefonische acquisitie te doen, daar is veel moed en doorzettingsvermogen voor nodig, maar je kan je wel zielig voelen als je te vaak nee te horen krijgt. Het heeft ook veel met je eigen gemoedstoestand te maken. Ik bel alleen bedrijven als ik me goed voel (en op een rustige plek), anders kom ik niet enthousiast genoeg over en is het zonde van de tijd. Ik ben het met je eens dat telefonische acquisitie de snelste manier voor een afspraak is, vooral als deze via LinkedIn in mijn netwerk of net daarbuiten zit. De kracht zit hem in de voorbereiding, hoe meer je weet over je potentiële klant, hoe sterker je het gesprek ingaat.

    Antwoord
    • Vincent de Fretes

      Dag David, bedankt voor je reactie. Moet je eens nagaan als ondernemers het aantal nee’s drastisch kunnen verlagen. Wat voor gevoel zouden zij krijgen wanneer zij in staat zijn om steeds meer gekwalificeerde afspraken te maken? Telefonische acquisitie kun je als ondernemer aanleren, daar ben ik van overtuigd. Want mits het goed wordt uitgevoerd is telefonische acquisitie nog steeds een van de kortste wegen naar nieuwe klanten.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *